کد:
751697
پرسش
شاهد علمی و عملی رسالت حضرت رسول(ص) با توجه به آیه های 43رعد و 207بقره
پاسخ
با عرض سلام
آیه دوم به موضوع مطروحه جنابعالی ربطی ندارد چرا كه درباره ولایت امیرالمونین علی (ع) است
ولی آیه دوم مرتبط با آنست
علامه طباطبایی میفرمایند:ترجمه جمله" كَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ" این است كه آنچه در قرآن در باره تصدیق رسالت آمده شهادت الهى بر رسالت است.
تفصیل آن اینكه:
خداوند به پیغمبر خود تلقین مىكند كه با جمله" قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ" علیه ایشان اقامه حجت كند، و این جمله حجتى است قاطع، نه صرف كلامى خطابى، و نه حواله به چیزى كه راهى به تحصیل علم به آن نباشد.
" قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَكُمْ"- این جمله استشهاد به خداى سبحان است كه خود ولى امر رسالت است، و شهادت در اینجا شهادت تادیه است، نه شهادت تحمل تنها، (خلاصه، خداوند مىگوید نه صرف اینكه مىداند) زیرا امثال جمله" إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ، عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ" مكرر در قرآن كریم آمده و آیت و معجزه بودن قرآن هم ضروریست كه از ناحیه خداوند آمده، و شامل شدن آن بر تصدیق رسالت، آنهم به دلالت مطابقى كه مورد اعتماد همه است نیز ضروریست، و شهادت تادیه هم همین است، كه شاهد به علم ضرورى شهادت دهد.
بعضى «1» از مفسرین شهادت خداوندى را چنین تفسیر كردهاند كه: خداوند آن قدر ادله و براهین بر رسالت خاتم النبیین اقامه و اظهار نموده كه دیگر احتیاجى به شهادت هیچ شاهدى نیست. و اگر اقامه حجت را كه فعل است شهادت نامیده، با اینكه شهادت از مقوله قول و گفتار است، تسمیه مجازى است، چون اقامه حجت كار شهادت را مىكند، و بلكه از آن قوى تر و مؤثرتر است.
و این تفسیر در حقیقت همان تفسیریست كه ما براى آیه كردیم، چیزى كه هست مفسر نامبرده هدف را از غیر راهش تعقیب كرده است، زیرا ادله و حجتهاى داله بر حقیقت رسالت خاتم الانبیاء (ص) یا قرآن است كه خود معجزهاى جاودانى است، و یا غیر قرآن از سایر خوارق عادت و معجزات است، و آیات این سوره به طورى كه ملاحظه مىكنید پاسخ پیشنهاد كفار را با قسم دوم نداده، و با آنكه از آن راه جواب نداده معنى ندارد با همان راه استشهاد كند. پس قطعا استشهاد به قرآن است و استناد به قرآن هم از این جهت است كه قرآن آیت و معجزه بر صدق رسالت است، یعنى كلام الهى است كه برسالت آن جناب شهادت مىدهد، و با این كه به قرآن استشهاد شده، و قرآن هم معجزه و هم از مقوله كلام است دیگر چه معنا دارد كه
ما شهادت را از مقوله فعل گرفته و آن را شهادت مجازى بدانیم.
علاوه بر اینكه ممكن است قبول نكنیم كه دلالت فعل خداى تعالى بر صدق رسالت اقواى از قول و كلام او باشد.
در این باره رجوع كنید به منبع زیر:
منبع:ترجمه المیزان، ج11، ص: 527
موفق باشید
مشاور :
آقای رحیمی
| پرسش :
چهارشنبه 25/1/1389
| پاسخ :
جمعه 27/1/1389
|
|
ليسانس
|
23
سال
|
سوالات قرآنی
| تعداد مشاهده:
82 بار