کد:
751586
پرسش
فرق سبیل با صراط چیست
پاسخ
با عرض سلام
صراط:راه. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» فاتحه: 6 و 7. صحاح و قاموس و اقرب آنرا طریق گفته. طبرسى فرمود:راه آشكار وسیع. راغب گوید: راه راست. المیزان فرماید: صراط، سبیل، طریق قریب المعنىاند.
باید دانست: آن در اكثر نزدیك بتمام آیات قرآن در معناى راه خدا یعنى دین حق و شریعت حق بكار رفته است و در بعضى از آیات میشود گفت مراد از آن راه معمولى است مثل «وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» اعراف 86. و
مثل «أَ فَمَنْ یَمْشِی مُكِبًّا عَلى وَجْهِهِ أَهْدى أَمَّنْ یَمْشِی سَوِیًّا عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» ملك: 22. و نحو «فَاهْدُوهُمْ إِلى صِراطِ الْجَحِیمِ» صافات: 23.
صراط را با صاد و سین خواندهاند و هر دو بیك معنى است. سرط در اصل بمعنى بلعیدن است «سرطه سرطا: ابتلعه» مجمع در علت تسمیه راه بصراط فرموده كه: راه رهگذر را بلع میكند. در اقرب گوید: راه رونده در آن غایب میشود مثل لقمه در شكم.
در خاتمه، قول مجمع كه آنرا راه آشكار وسیع گفته بواقع نزدیكتر است از قول راغب كه راه راست گفته زیرا در بیشتر آیات وصف مستقیم با صراط ذكر شده و تأسیس از تأكید بهتر است و اگر مثل صحاح و غیره مطلق طریق بگوئیم با سبیل و طریق تقریبا مترادف میشود و اصل عدم آنست.
با این همه آنچه که تقزیبا به آن تکیه دارند این است که صراط به راه وسیع مثل اتوبان اطلاق میشود بر خلاف سبیل
منبع:قاموس قرآن، ج4، ص: 123
موفق باشید
مشاور :
آقای رحیمی
| پرسش :
سه شنبه 24/1/1389
| پاسخ :
چهارشنبه 25/1/1389
|
|
ليسانس
|
22
سال
|
سوالات قرآنی
| تعداد مشاهده:
95 بار