• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 744417

پرسش

با عرض سلام این کلی گویی های قران بعد استثنا زدن توسط سنت و بیان جزییات چه دلیل دارد چرا بعضی جاها جزییات را بیان می کند و بعضی جاها نه

پاسخ



با عرض سلام

این تصور از آیات قرآن را نمى‏توان به كلى تأیید كرد. با توجه به اهداف خاص هدایتى قرآن، سوره‏ها به تدریج نازل مى‏شد و آیات، در سوره‏ها قرار مى‏گرفت. براى مثال در سوره «علق» (نخستین سوره نازل شده) پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله مأمور مى‏شود تا مردم را به سوى پروردگار یگانه دعوت كرده و آنان را به اطاعت از او فرا خواند و در عین حال به آن حضرت توضیح داده

مى‏شود كه: همه مردم چنین دعوتى را نخواهند پذیرفت بلكه برخى با تو برخورد خواهند كرد البته ما این اشخاص را تنبیه خواهیم كرد و وظیفه تو تحت تأثیر قرار نگرفتن از این جریان طغیان و اطاعت محض از ما است.

یا در سوره «قلم» (دومین سوره نازل شده در مكه) به اذیت صاحبان زر و زور اشاره و نسبت دیوانگى، به ساحت پیامبرصلى الله علیه وآله دفع مى‏شود. این سوره علت این نسبت را، تحلیل و انگیزه‏هاى خاص صاحبان قدرت و ثروت مى‏داند و وظیفه پیامبرصلى الله علیه وآله را در برابر این برخوردها روشن مى‏كند و وعده برخورد خداى متعال را با آنان مى‏دهد.

البته این تنوع، لطمه‏اى بر وحدت موضوعى سوره‏ها وارد نمى‏سازد نظیر اینكه در طبیعت شاهد فضاى طبیعى و جنگل‏ها و باغ‏ها یا فضاى وحش و محیطهاى شهرى و یا روستایى هستیم و در عین حال كه در هر یك از آنها عناصرى از دیگر فضاها وجود دارد، اما وجه غالب آنها روستا یا شهر یا جنگل و باغ است. به طور كلى زیبایى هر كدام از این مكان‏ها، به تركیبى است كه از بخش

هاى دیگر در خود جاى مى‏دهند. شهر بدون درخت و حیوان و آب و زیبا نیست و جنگل با كلبه‏ها و حیوانات وحش و پرندگان و زیباتر مى‏شود به خصوص كه این امور پراكنده، تأثیر مثبتى بر جنگل یا شهر مى‏گذارد. پس بایسته است پراكندگى موضوعات را با وحدت موضوع محورى و اصلى هر سوره مرتبط داشت و ذكر موضوعات متنوع را به مناسبت موضوع اصلى تحلیل كرد.

نكته دیگر آنكه قرآن، كتاب انسان‏سازى و جامعه سازى است. این مقصد از راه پرداختن به تمام موضوعاتى كه به گونه‏اى با این دو مقوله در ارتباطند، تأمین مى‏گردد.

بخشى از مطالب در قرآن، ابتدا از ناحیه خدا مطرح شد و پاره‏اى از مطالب در پاسخ به سؤالات و شبهات مردم و به تبع حوادث و وقایع بوده است. قرآن با حفظ وحدت كلى مقاصد سوره‏ها، به این موارد نیز پرداخته است و علت دستور پیامبرصلى الله علیه وآله مبنى بر قرار دادن آیات جدید در بعضى از سوره‏ها، همین بوده است.

در پایان گفتنى است تنوع و گوناگونى آیات و روایات، علاوه بر آموزش مردم، براى جذب و تربیت آنان بوده است یعنى، آنان را شاد كند، بترساند، امید بخشد، درمان كند و اما تقسیم موضوعى مباحث به طور عمده، با هدف آموزشى هماهنگ است. در نتیجه روش قرآن در بیان مفاهیم و موضوعات، منحصر به فرد است چرا كه نظام عملى و عقیدتى و اخلاقى را آمیخته به یكدیگر بیان

مى‏كند. این بهترین روش براى هدایت است به طور مثال در جایى احكام را بیان مى‏كند و پس از بیان احكام، به موضوع قیامت و حسابرسى هم اشاره مى‏كند تا شنونده و خواننده، براى عمل تحریك شود. البته در قرآن مجید سوره‏هاى موضوعى نیز وجود دارد مثلًا برخى از سوره‏ها به یك داستان و قصه اختصاص یافته است (مانند سوره یوسف) و بعضى صرفاً به مسائل توحیدى

پرداخته و برخى دیگر به موضوع قیامت. در عین حال در آیاتى دیگر، همه مسائل را در سیستم و نظام واحدى تبیین كرده است. نكته مهم آنكه نباید قرآن را كتابى بدانیم كه صرفاً براى بیان موضوعات نازل شده بلكه كتابى است براى هدایت و به همین منظور مطابق با فطرت انسانى و عواطف و احساسات و تعقّل او، خداوند این روش را برگزیده است.

در واقع د ر بنای قران بر بیان ریز ترین امور نیست بلکه خیلی از امور را با نشان راه و روش به انسان می اموزد، مثلاً احکام خیلی از امور که الان ما با آنها درگیر هستیم در زمان ÷یامبر نبوده است لذا به گونه ای صحبت میکند تا انسان امروزی نیز از آن استفاده کند

برخی موارد هم یک حکم برای دورانی خوب بوده و برای دوران دیگر باید تغییر میکرده یا استثنا میخورده، لذا اینجاست که نیاز به روایات مشخص میشود.

موفق باشید

مشاور : آقای رحیمی | پرسش : شنبه 15/12/1388 | پاسخ : دوشنبه 17/12/1388 | | نا مشخص | 24 سال | سوالات قرآنی | تعداد مشاهده: 36 بار

تگ ها :

UserName