کد:
739273
پرسش
آیاتی در قران وجود دارد که مردم را از یکسری کارها که در زمان جاهلیت انجام می گرفته نهی می کرده است (مانند این آیه که مردم را از زنده به گور کردن دختران نهی کرده است) در صورتی که دیگر در این زمان چنین کارهایی صورت نمی گیرد و خود مردم نیز به بدی چنین کاری واقف هستند ، این آیه ها به چه درد ما می خورد؟
پاسخ
با عرض سلام
قرآن در بیان پیام و آموزههاى خود، از زبان عربى و الفاظ، عبارات و مثالهاى رایج بین مردم عرب آن زمان استفاده كرده است ولى آنچه فرهنگساز است، پیام آن مثالها و عبارات است و «پیامها» فراتر از محدودیت زمان، مكان و قوم خاصى است. روشن است كه اهداف قرآن، در آن مثالها و مصادیق محدود نمىگردد ولى براى تفهیم و محاوره، گریزى از آنها نیست. پس مفاهیم و معانى بلند و ژرف، از رهگذر آن مصادیق، پىگیرى مىشود و این اهداف همان نتایج معرفتى، اخلاقى و هدایتى است كه عموم مردم را شامل مىگردد چرا كه مسائل تربیتى و هدایتى، نمىتواند در مكانى خاص و یا زمانى معین محصور شود. بنابراین عربى بودن قرآن و به كارگیرى بعضى از مثالهاى رایج در حجاز، به جهت آن است كه مخاطبان اولیه قرآن، مردم آن سامان بودند. اما زبان عربى، موجب محدودیت ارسال پیام و بیان اهداف قرآن به مردم عرب نیست بلكه براى همگان و به طور همیشه، قابل استفاده است و این دو با هم منافات ندارد چنان كه در آیات نخستین سوره ابراهیمعلیه السلام آمده است: «الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِلِیُبَیِّنَ لَهُمْ»(1) «كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را از تاریكىها به سوى روشنایى بیرون آورى و ما هیچ پیامبرى را جز به زبان قومش نفرستادیم.
پس با توجه به اینكه قرآن، بیانگر همه چیز است(2) و محدود در زمان و مكان مشخصى نیست(3) و همه را به تدبر و اندیشه در معانى خود دعوت كرده است(4) معلوم مىشود كه واژگان اختصاصى، محدودیتى در ارتباط با اهداف بلند آن پدید نمىآورد و اگر چنین تأثیرى هم داشته باشد، با توجّه به بطون قرآن، جایگاه خود را نزد هر مخاطبى حفظ خواهد كرد. این از ویژگىها و معجزات قرآن است كه گاهى از عبارات و زبان ویژه یك منطقه، استفاده مىكند ولى براى سایر مناطق و فرهنگها نیز قابل برداشت است و گاهى تعبیرات را به گونهاى مىآورد كه چند منظوره بوده و همه آنها پذیرفتنى است.(5)
البته در قرآن تنها برخى از نمونههاى رایج در منطقه حجاز، گزینش و از آنها یاد شده است. این موارد به گونهاى است كه علاوه بر ملموس بودن براى عربها، مورد پذیرش جامعه بشرى و قابل توجه براى دیگراننیز مىباشد. به عنوان مثال اگر از دقت و تأمل در شتر- كه جایگاه ویژهاىدر زندگى ساكنان شبه جزیره دارد یاد شده است «أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِكَیْفَ خُلِقَتْ»(6) علاوه بر پیام كلى (دقت در آفریدههاى خدا در هر مكان و نقطه از جهان) پیام ویژهاى نیز دارد و آن اینكه دقت در ویژگىهاى این حیوان، حتى براى مردم مناطق دیگر نیز اسرار بسیارى را روشن خواهد ساخت.
موفق باشید
پىنوشت
(1) ابراهیم (14)، آیه 1 و 4.
(2) نحل (16)، آیه 89.
(3) ص (38)، آیه 87 و انبیاء (21)، آیه 107.
(4) ص (38)، آیه 29.
(5) ر. ك: مطهرى، مرتضى، آشنایى با قرآن، ج 4، ص 134.
(6)» آیا به شتر نمىنگرند كه چگونه آفریده شده است «: غاشیه (88)، آیه 17.
مشاور :
آقای رحیمی
| پرسش :
يکشنبه 25/11/1388
| پاسخ :
شنبه 1/12/1388
|
|
فوق ديپلم
|
21
سال
|
سوالات قرآنی
| تعداد مشاهده:
68 بار