کد:
1138210
پرسش
سلام.شبهه ای در ذهن من ایجاد شده!در مورد حق تعدد زوجات آقایون...
<div>چرا در قانونی که به مرد حق داده میشه تا 4 زن اختیار کنه،زن و احساسات و نیازهاش در نظر گرفته نشده؟!!در عدالت خدا شکی ندارم ولی این بی عدالتی چطور جبران خواهد شد؟</div>
<div>بسیار شنیده ام که این قانون به نفع زن آورده شده...درسته ولی به نفع زن دوم به بعد و حقوق زن اول نادیده گرفته شده!درست است که مرد بدون اجازه زن اول نمی تواند ازدواج مجدد داشته باشد و این در حالی ست که محضرها قانون را زیر پا گذاشته و اگر زن ناراضی باشد مرد را به دادگاه ارجاع میدهند تا قاضی حکم بدهد.پس حق زن اول چی میشه؟</div>
پاسخ
با سلام و عرض تحیت.
دوست محترم!
بیایید بین قانون تعدد زوجات و عمل به آن فرق بگذاریم.
در مورد انجام ازدواج های متعدد، توسط مردان، عرض می شود این در اسلام مورد تشویق نیست، بلکه به اعتقاد نگارنده اسلام اصل را بر وحدت زوجه می داند، و آن را بهتر می شمرد. البته در این مسأله قول مخالف هم هست.
ئلی در عین حال قانون آن را ممنوع نکرده است. این جواز قانونی به اعتقاد ما نه تنها بی عدالتی نیست، بلكه به نوعی كمك به استحكام بنیان خانواده است.
ازدواج موقت برای این قانونی نشده که مردان بروند و غیر از همسر اول خود، همسر دیگری برگزینند، بلکه برای این وضع شده که اگر مردی نمی تواند اکتفای به زن واحد بکند، از راه نامشروع این کار را نکند و أحیانا به حرام نیفتد. مردی که به غیر همسر خود، ارتباطات افسارگسیخته با زن دیگری برقرار کند، از نظر روحی آلوده می شود و این اصل زندگی او و همسرش را دستخوش بحران و نابودی می کند.
در حقیقت قانون تعدد زوجات یك ضرورت اجتماعی برای حفظ خانواده و اجتناب از رواج فساد است. در درک این مطلب نباید از واقعیت نیازهای انسانها غافل بود و نگاه ایده آلی به آنها داشت.
از سوی دیگر زنانى هستند كه همسران خود را به علل گوناگونى از دست مىدهند و معمولا نمیتوانند به عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار گیرند. بنا بر این راهی به جز جواز قانونی تعدد زوجات در كار نیست. اسلام نمی تواند نسبت به این نیازها بی تفاوت باشد، ولی تنها كاری كه می تواند بكند ضابطه مند كردن این قانون است.
توجه داشته باشید كه هر كجا قانون تعدد زوجات جایی ندارد، معمولا روابط آزاد وغیر منضبط و نامشروع جنسى رائج است. این مساله مهمی است كه اسلام با این قانون، جلوی هرج و مرج جنسی را گرفته است.
البته اسلام تأکید کرده که نباید ازدواج مجدد موجب ظلم و بی توجهی به همسر اول باشد. این مطلب را تحت عنوان لزوم رعایت عدالت بین زنان فرموده است.
به آیه ای كه در باره جواز تعدد زوجات آمده است نگاهی بكنید: "فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَثُلاثَ وَرُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً".
آنچه از این آیه استفاده می شود این است كه كسی كه می خواهد ازدواج مجدد بكند نه تنها اجازه ندارد حق همسر اولش را ضایع كند، بلكه بالاتر از حق همسر اول، باید عدالت را هم در مورد آنها رعایت كند وإلا حق ندارد ازدواج مجدد كند.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذکر ـ قم.
باستانی.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
چهارشنبه 28/12/1392
| پاسخ :
شنبه 2/1/1393
|
|
فوق ديپلم
|
32
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
66 بار