سلام
اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ
واقعا" قوامون به چه معنی هست؟
ایستادگان(الهی قمشه ای)
کسی که به آن تیکه میکنی
تیکه گاه
برای من جای سوال است که تیکه گاه با آقا بالاسر و اجازه دهنده جابجا شده!!!
*********
به تعبیر ( زنان صالح چنین و چنانند ) دستور
داده كه زنان صالح باید چنین و چنان باشند در واقع حكم مربوط به شؤون زوجیت
و كیفیت معاشرت منزلی را بیان كرده ، و این حكم در عین حال حكمی است كه در
سعه و ضیقش تابع علتش ، یعنی همان قیمومت مرد بر زن از نظر زوجیت است پس
بر زن واجب است شوهر را اطاعت كند ، و او را در هر شانی كه به شؤون زوجیت راجع میشود حفظ نماید .
همچنین قیمومت مرد بر زنش به این نیست كه سلب آزادی از اراده زن و
تصرفاتش در آنچه مالك آن است بكند ، و معنای قیمومت مرد این نیست كه
استقلال زن را در حفظ حقوق فردی و اجتماعی او ، و دفاع از منافعش را سلب
كند ، پس زن همچنان استقلال و آزادی خود را دارد ، هم میتواند حقوق فردی و
اجتماعی خود را حفظ كند ، و هم میتواند از آن دفاع نماید و هم میتواند
برای رسیدن به این هدفهایش به مقدماتی كه او را به هدفهایش میرساند متوسل
شود .
معنای قیمومت مرد این است كه مرد به خاطر این كه هزینه زندگی زن را
از مال خودش میپردازد ، تا از او استمتاع ببرد ، پس بر او نیز لازم است در
تمامی آنچه مربوط به استمتاع و همخوابگی مرد میشود او را اطاعت كند ، و
نیز ناموس او را در غیاب او حفظ كند.
معنای آیه مورد بحث این میشود كه زنان مسلمان سزاوار است صفت صلاح
را پیشه خود بسازند ، كه اگر چنین كنند قهرا قانتات خواهند بود ، یعنی
همواره و دائما شوهران خود را در هر چه كه از ایشان بخواهند اطاعت خواهند
كرد ، البته هر چیزی كه با تمتع شوهران ارتباط داشته باشد ، و واجب است بر
آنان كه جانب خود را در همه چیزهایی كه متعلق حق شوهران است در غیاب شوهران
حفظ كنند.
(تفسیر المیزان)
************
وَقَرْنَ فِی بُیُوتِكُنَّ ....
آیه قبلش چیه؟
اى همسران
پیامبر شما مانند هیچ یك از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به
ناز سخن مگویید تا آنكه در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید (۳۲)
و در خانههایتان قرار گیرید و...(33)
چرا شما این مثال رو زدید؟ اینکه خاصه برای زنان پیامبر است و ذکر میکنه...
خدا فقط میخواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند
(۳۳)
اصولا هم من دیدم این آیه را خاص زنان پیامبر(ص) میدانند!!
خب این آیاتی که گفتید کجاشون میگه اجازه بگیرید؟
به تفسیرالمیزان نیز دقت کنید...فقط مورد اولی که شما در واجبات گفتید رو ذکر کرده ولی مورد دوم را ذکر نکرده!
در ضمن در هیچ کدام از تفاسیر ندیدم حدیثی را بر این مبنی ذکر کنن...چرا؟!
خب اگر ما نمیتونیم از قرآن برداشت کنیم باید از احادیث برداشت کنیم دیگه؟... اگر از آنها برداشت کردن چرا رجوع ندادند و دقیقا اینو بصورت قانون بیان نکردن؟
(ولی مرسی...می خواسم ببینم شما هم به قوامون میرسید؟ یا نه که رسیدید... جالب بود ...)