تبیان، دستیار زندگی
سوء هاضمه مشكلی است كه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. اسهال ، یبوست ، نفخ، دل درد ، دل پیچه ، ترش كردن ، زخم معده  و خلاصه كلیه عوارضی كه در اثر عملكرد نادرست دستگاه گوارش به وجود می آید، سوء هاضمه نام دارد . علل به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان مؤثر در سوء هاضمه

سوء هاضمه مشكلی است كه بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. اسهال ، یبوست ، نفخ، دل درد ، دل پیچه ، ترش كردن ، زخم معده  و خلاصه كلیه عوارضی كه در اثر عملكرد نادرست دستگاه گوارش به وجود می آید، سوء هاضمه نام دارد . علل به وجود آورنده ی آن اغلب عادات تغذیه ای غلط، كم تحركی و مشكلات روحی است. بسیاری از داروهایی كه اكنون برای درمان سوء هاضمه در اختیار ما است ، از گیاهان تهیه می شوند . اكنون خواص دو گیاه مؤثر در این زمینه را برایتان شرح می دهیم.

شیرین بیان

ریشه خشك شده گیاهی است با پوست خاكستری تا قهوه ای رنگ و مغز زرد رنگ، این ریشه بسیار شیرین و كمی معطر است و به زبان انگلیسی به آنsweet rootمی گویند. مواد مؤثر موجود در آن تری ترپنوئید ساپونین ها هستند.

اثر دارویی؛ شامل اثرات خلط آور، ضد سرفه و ضد ورم دستگاه تنفس است. به علاوه ایزوفلاونویید آن دارای خاصیت ضد باكتری است. از این رو برای مبتلایان به التهاب ، زخم معده یا روده باریك مناسب و كاهنده دل پیچه و ورم است.

شیرین بیان را نباید بیش از 6هفته مداوم مصرف كرد ، زیرا باعث كاهش پتاسیم خون می شود.

روش مصرف:

بدین صورت كه برای تهیه چای شیرین بیان، سه قاشق مرباخوری از پودر آن را در نصف لیوان آب جوشیده بریزید و پس از 10 دقیقه آنرا صاف كرده و بنوشید .

سناء

یبوست یكی از مشكلات دستگاه گوارش است و برگ سناء از قوی ترین درمان كننده های آن می باشد.

گیاه سنا از بهترین داروهای گیاهی ضد یبوست است كه مصرف آن در جهان بسیار معمول است . سناء  بیشتر در هندوستان كاشت می شود ولی در عطاری های خودمان هم موجود است . مؤثرترین تركیب آن 3 درصد دی آنترون گلوكوزید است.

مصرف این دارو برای مبتلایان به بواسیر و جراحیهای مقعد بسیار مفید و شل  كننده مدفوع است.

توصیه می شود مادران شیرده از آن استفاده نكنند چون در شیر ترشح می شود و مصرف بیش از اندازه این گیاه موجب اسهال و دفع الكترولیت از بدن می شود.

روش مصرف:

بهتر است 5/0گرم الی 1 گرم برگ خشك شده سناء را در یك لیوان آب جوش بریزیم و پس از 10 دقیقه آن را صاف كنیم. البته بهتر است از خیسانده آن در آب سرد به مدت 10 تا 12 ساعت استفاده شود تا مصرف آن موجب دردهای روده ای نشود. اثر میوه آن ملایم تر از برگش است، پس برای كودكان مناسب تراست. برگ و میوه سناء به شكل پودر، عصاره قرص ، تی گب و... با نامهای تجاری مختلف موجود است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.