تبیان، دستیار زندگی
منظور از تربیت انسان، به فعلیت رسانیدن استعدادهاى بالقوه او است.و چون كمال هر موجودى در شكوفایى و به فعلیت رسیدن استعدادهاى بالقوه اوست، لذا در صورتى كه انسان به صورت صحیح و در یك نظام تربیتى همه جانبه پرورش یابد، به كمال نوعى خود خواهد رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمال نهایى انسان

كمال نهایى انسان

منظور از تربیت انسان، به فعلیت رسانیدن استعدادهاى بالقوه او است.و چون كمال هر موجودى در شكوفایى و به فعلیت رسیدن استعدادهاى بالقوه اوست، لذا در صورتى كه انسان به صورت صحیح و در یك نظام تربیتى همه جانبه پرورش یابد، به كمال نوعى خود خواهد رسید.

از اینجا مى‏توان دریافت كه هدف نهایى از تربیت انسان نیز نباید چیزى جز كمال نهایى او باشد.حال جاى این سؤال است كه كمال حقیقى و نهایى انسان چیست؟ كدام مقصد است كه اگر انسان به آن جا برسد به سعادت حقیقى خود نایل آمده است؟ و كدام هدف است كه تمام مسائل تربیتى باید به سوى آن جهت گیرى شوند و تمامى قوا و استعدادهاى انسان در ارتباط با آن و در محدوده ی آن رشد و پرورش یابند؟

شناخت كمال نهایى

چگونه و از چه راهى مى‏توان كمال نهایى انسان را شناخت؟ آیا عقل یا تجربه قادر به‏شناخت آن هستند؟ و اصولا میزان كارآیى هر یك از آنها در این زمینه چقدر است؟

تردیدى نیست كه كمال نهایى انسان مربوط به روح او بوده، جنبه جسمانى ندارد.زیرا به طورى كه مى‏دانیم حقیقت انسان روح اوست و تكامل انسانى او در گرو تكامل استعدادهاى روحى او مى‏باشد و رشد جسمانى او تا اندازه‏اى كه لازمه تكامل روحى اوست، ارزش دارد و به هیچ عنوان كمال نهایى او محسوب نمى‏شود.

از این جا روشن مى‏شود كه كمال نهایى انسان مقوله‏اى نیست كه بتوان از راه تجربه آن را شناخت.كمالات روحى زمانى قابل شناخت هستند كه شخص خود واجد آنها شود و با تجربه درونى و شهودى آنها را دریابد.و لذا شناخت آنها براى كسانى كه خود به این كمالات دست نیافته‏اند از طریق تجربى امكان پذیر نیست.اگر گفته شود با مطالعه در احوال و آثار شخصیتهاى تكامل یافته مى‏توان پى به كمال انسان برد، در پاسخ گوییم كه این امر مستلزم دور است زیرا لازمه شناخت انسانهاى به كمال پیوسته این است كه از قبل ، كمال را شناخته باشیم.بنابر این، در این عرصه كارى از دست تجربه ساخته نیست .

در مورد عقل نیز هم چنان كه تاریخ اندیشه ی بشرى به ثبوت رسانده است، باید گفت كه به تنهایى، و بى آن كه نورى از جانب وحى بر موضوع بتابد، عقل قادر به انجام این مهم نخواهد بود .

براى شناخت كمال حقیقى و نهایى انسان باید گوش به نداى وحى داد و گره ی این معما را به انگشت تدبیر كسانى گشود كه اتصال به خالق انسان دارند.

امیال فطرى انسان با این كه به امور مختلفى تعلق مى‏گیرند، سرانجام همه به هم مى‏پیوندند و ارضاى كامل و نهایى آنها در یك چیز خلاصه مى‏شود و آن ارتباط با سرچشمه علم، قدرت، جمال و كمال است و این، جز در سایه پیوند با بارگاه الهى و تقرب و نزدیكى به خدا امكان پذیر نیست.تنها در نزدیكى به خدا و اتصال به معدن جمال و كمال است كه تمامى خواسته‏هاى فطرى انسان ارضا و انسان به مطلوب نهایى خود نایل مى‏شود.جز پیوند با خدا، هر هدف و مقصد دیگرى براى انسان، از آفت نقص و محدودیت مبرا نیست و به همین جهت پاسخگوى فطرت بى نهایت طلب او نخواهد بود.

این مقاله را از این جهت در بخش "خانه و خانواده" آوردیم که  با توجه به آنچه در ابتدای مقاله ذکر شد ، تاکیدی داشته باشیم به تربیت انسان و به فعلیت رسانیدن استعدادهاى بالقوه ی او در یك نظام تربیتى همه جانبه ، که جز با اتصال به وحی و فرامین اسلامی قابل تعریف نمی باشد .

منبع : برگرفته از كتاب "اخلاق اسلامى" – با تغییر و تلخیص

نویسنده: محمدعلى سادات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.