تبیان، دستیار زندگی
لام * امام باقر علیه السلام، از جدّش، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل كرده است كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: پاره‌اى از پیكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زیارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام


* امام باقر علیه السلام، از جدّش، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل كرده است كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: پاره‌اى از پیكر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى كه او را زیارت كند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهكارى كه به زیارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد.(1)

* ابوهاشم جعفرى گوید: از امام جواد علیه السلام شنیدم كه فرمود: میان دو كوه طوس، پاره‌اى است كه آن را از بهشت ستانده‌اند، هر كه بدان جا درآید، روز رستاخیز از آتش ایمن خواهد ماند.(2)

* حسین بن زید گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه مى‌فرمود: مردى از نسل فرزندم موسى، قیام خواهد كرد كه همنام امیرالمؤمنین علیه السلام است و در سرزمین طوس كه در خراسان است، دفن خواهد شد. او در همان جا با زهر كشته مى‌شود و غریبانه به خاكش مى‌سپارند. هر كه او را با معرفت زیارت كند، خداوند او را همسان كسانى كه پیش از پیروزى، بخشش و پیكار كرده باشند، پاداش خواهد داد.(3)

* بزنطى گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: هر یك از دوستان من كه عارفانه به دیدار من آید، من خود در روز رستاخیز از او شفاعت كنم.(4)

* امام رضا علیه السلام فرمود: هر كس كه دورى سفر را بر خود بپذیرد و به زیارت من آید، من در روز قیامت در سه جایگاه به نزد او خواهم شتافت تا او را از تنگنا به در آورم: آن جایى كه نامه اعمال دست به دست مى‌شود، در صراط، و هنگام سنجش اعمال.(5)

* هروى گوید: امام رضا علیه السلام وارد بارگاهى شد كه هارون را آن جا در خاك نهاده بودند، در كنار گور او با دست خویش خطى بر زمین كشید و فرمود: این تربت من است كه در آن دفن مى‌شوم و خدا این جا را محل آمد و شد پیروان و دوستداران من خواهد ساخت. هر زائرى كه به دیدار من آید و هر مسلمانى كه بر من سلام دهد، با شفاعت ما اهل‌بیت، بخشش و رحمت خداوندى را از آن خود خواهد كرد.(6)

* عبدالعظیم حسنى گوید: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: من میان زیارت قبر جدّتان امام حسین علیه السلام و زیارت بارگاه پدرتان در طوس حیران مانده‌ام، شما چه مى‌گویید؟ فرمود: اندكى درنگ كن! سپس به خانه رفت و در حالى كه گونه‌هایش آغشته به اشك بود، بیرون آمد و فرمود: زائران بارگاه امام حسین علیه السلام فراوان‌اند و زائران قبر پدرم در طوس اندك.(7)

* صقر بن دلف گوید: از سرورم امام هادى علیه السلام شنیدم كه فرمود: هر كه به درگاه خداوند نیازى دارد، قبر جدّم امام رضا علیه السلام در طوس را بدین سان زیارت نماید كه نخست غسل كند، در بالا سر دو ركعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد. اگر در خواسته‌اش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد؛ زیرا جاى قبر آن حضرت پاره‌اى از بهشت است و هر مؤمنى كه آن را زیارت كند، خدا او را از آتش رهایى بخشد و در سراى امنیت جاى دهد.(8)


پی‌نوشت‌ها:

1- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص 257/ امالى صدوق، ص 119.

2- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص 256.

3- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص 255/ امالى صدوق 118.

4- امالى صدوق، ص 119.

5- خصال، ج1، ص 109/ امالى صدوق، ص 121. 6- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص 136.

7- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص256.

8- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص 262/ امالى صدوق، ص 588 .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.