تبیان، دستیار زندگی
اگر دین را باید پاس داشت, بى پاسدارى عاشورا نتواند بود, و پاس عاشورا جز با بیان اهداف حماسه سازان عاشورا شدنى نیست.ازاین رو, پاره اى از ضرورى ترین مسائل تبلیغى را یادآور شده , امیدواریم تا با طرح آنهااز سوى مبلغان , بتوانیم ازاین فرصت بهره ورى بایسته اى د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماسه جان و جان حماسه ها

عاشورا

عاشورا و مبلغان

عاشورا: حماسه جان و جان حماسه ها, سوز دین و دین سوزها! 1

عاشورا: فریاد تاریخ و تاریخ فریادها, روزگار بیداردلان و بیداردلى روزگاران !

عاشورا: خونهاى جوشیده مصلحان و مصلح خونهاى به تنگ آمدگان !

و در یك كلام عاشورا: تمام دین و دین تمام دین داران !

اگر دین را باید پاس داشت , بى پاسدارى عاشورا نتواند بود, و پاس عاشورا جز با بیان اهداف حماسه سازان عاشورا شدنى نیست .

ازاین رو, پاره اى از ضرورى ترین مسائل تبلیغى را یادآور شده , امیدواریم تا با طرح آنهااز سوى مبلغان , بتوانیم ازاین فرصت بهره ورى بایسته اى در راستاى گسترش اهداف عاشورا داشته باشیم .

الف - تشریح قیام امام حسین(ع)

قیام امام حسین[ ع] , شدیدترین حركت انقلابى در راه برگرداندن اسلام به جایگاه اصلى خویش است , و تاثیر ژرفى در حركتها و قیامهاى بعداز خود داشته , و سرآغاز قیامهاى پرشور مصلحان و خیراندیشان بشمار مى آید. زیراامام حسین[ ع] , در راستاى هدف خویش به آخرین وسیله موجود, در شكل ویژه اى دست یازیده است .

فما راى السبط للدین الحنیف شفا

الاادا دمه فى كربلا سفكا

:و ما سمعنا علیلا لا دواء له

الا بنفس مداویه اذا هلكا 2

فرزند پیامبر براى دین حنیف جز ریختن خون خود در كربلا, شفائى ندید.

و ما نشنیده ایم مریضى جز ریزش خون طبیب خود, دوائى داشته باشد!

فراز و نشیبهاى سیاسى بعداز قیام امام حسین[ ع] , عاشورا و مراسم برگزارى آن را گرفتار پاره اى از تحریفات ساخته , و در مواردى واقعیتهاى تاریخى را در پرده ابهام قرار داده , واز نقش عاشورا در سرنوشت جامعه كاسته است .

3 از این‌رو, باز نمودن ابعاد مختلف عقیدتى ,اجتماعى , فرهنگى , سیاسى و تاریخى قیام امام حسین[ ع] , ضرورى ترین موضوع تبلیغى عاشورا بشمار مى آید.

بر این اساس , بر مبلغان دینى است كه با بررسى سیرامام حسین[ ع] از مدینه تا كربلا, سخنان امام و یاران آن حضرت , شرایط اجتماعى و سیاسى زمان وى , حركت تبلیغى اسراء كربلا, موضعگیرى علماء متهتك و جاهلان متنسك در مقابل امام , چگونگى تاثیر عاشورا در انقلابها و قیامهاى بعد از عاشورا, بویژه مبارزات علویان در سالیان حكومت سیاه امویان و عباسیان , نقش عاشورا در پایدارى و بقاء دین , چگونگى تاثیرپذیرى انقلاب اسلامى ایران از عاشوراى حسینى و دهها موضوع دیگر دراین باره , زاویه هاى تاریك قیام سیدالشهدا را روشن سازند.

ب - بررسى حكومت دراسلام :

تشكیل حكومت حق , هماره دراندیشه امامان بوده , و دراین راستا تلاشهاى پیگیرى داشتند. تاریخ اسلام و روایات نقل شده از ائمه , بیانگر این مدعاست لكن تلاشهاى مزبور تنها به پایه گذارى اندیشه حكومت اسلامى انجامید, و شیعیان را واداشت تا در جهت تحقق آن به كوششهاى گسترده اى دست یازند. حكومت اسلامى ایران از نتایج این نوع تلاشهاست .

از آنجایى كه حكومت اسلامى به رهبرى فقیه , سابقه قبلى ندارد مردم و جهانیان از حكومت دراسلام و ولایت فقیه بینش روشنى ندارند. بنابراین سزاواراست برادران روحانى , موضوع حكومت در اسلام , ولایت خدا, ولایت پیامبر, ولایت امامان , ولایت فقیه و سیستم حكومتى اسلام را مورد بحث قرار دهند و آگاهى لازم را دراین مورد به جامعه بدهند. 4

ج- آموزش احكام :

مردم , روحانیون را بخاطر آشنایى با مسائل اسلام , مسئول آموزش احكام دینى مى دانند, و در هر مسئله دینى به آنان مراجعه مى نمایند.ازاین رو, برادران روحانى باید بخشى از وقت خویش را به آموش[ رساله علمیه] و بیان مسائل دینى صرف نمایند, و مردم را به وظائف دینى خود آگاه نمایند.

د-اخلاق اسلامى :

تربیت اخلاقى جامعه همواره از وظائف اصلى روحانیون بوده و هست . و با پیروزى انقلاب اسلامى و گسترش زمینه تبلیغ ,این وظیفه سنگین تر شده است .از این‌رو, بر روحانیون لازم است با طرح مسائل اخلاقى و بررسى اخلاق فردى , خانوادگى , مدیریتى ,اجتماعى , مصرفى , و ... مردم را به اخلاق اسلامى رهنمون گردند و از این راه انقلاب اسلامى را در راه پرورش انسان اسلامى یارى كنند و ساختن جامعه سالم و سر بلند را سرعت بخشند.

ه - تحریف زدائى :

فراز و نشیبهاى سیاسى بعد از قیام امام حسین[ ع] , عاشورا و مراسم برگزارى آن را گرفتار پاره اى از تحریفات ساخته , و در مواردى واقعیتهاى تاریخى 5 را در پرده ابهام قرار داده , واز نقش عاشورا در سرنوشت جامعه كاسته است .

ازاین رو, بایسته است برادران مبلغ , عاشورا و مراسم برپائى آن را با استفاده از منابع تاریخى 5از فزونیهاى نادرست پاك سازند و كاستیهاى موجود را پر كنند. لكن از آنجایى كه عاشورا رابطه تنگاتنگى با احساسات دینى جامعه دارد, باید دقت كافى مبذول شود تا احساسات پاك دینى مردم جریحه دار نشده , و به سنتهاى صحیح ضربه وارد نیاید و ازافراط و تفریطها دورى شود. در این مورد شیوه برخورد آیت الله مطهرى , در كتاب پرارج [ تحریفات عاشورا] راهگشاى خوبى است .

و - قرار دادن مردم در جریان كارهاى دولت :

ناآگاهى مردم از كارنامه دولت , راه تاثیرگذارى تبلیغات دشمن را باز مى كند و جامعه را از انقلاب و دولت اسلامى ناامید مى سازد و با جدا نمودن مردم از مسئولان دولت اسلامى ,انقلاب را در معرض نابودى قرار مى دهد.

از این‌رو, ضرورى است , برادران مبلغ بااستفاده از آمار و ارقام صحیح , فعالیتهاى دولت اسلامى را براى شنوندگان خویش بازگوئى كنند. و آنان را - با توجه به توان فكرى - در جریان كارهاى انجام شده قرار دهند و از این راه دولت اسلامى را تقویت نمایند. در این زمینه مى توان از كارنامه منتشر شده دولت , (در هفته دولت ) استفاده نمود.

ز- توجه به جنگ :

سرنوشت انقلاب بستگىزیادى به آینده جنگ دارد و آینده جنگ را پشتیبانى مردم تعیین مى كند.

از این رو, برادران مبلغ باید پافشارى لازم را جهت تشویق مردم براى شركت در جنگ بنمایند و همواره بررسى تطبیقى آن با جنگهاى پیامبر[ ص] و على[ ع] , و پایمردى شگفت آنان در راه برقرارى اسلام , مردم را به مقاومت و صبر فرا خوانند, آنان را به نقش كمكهاى مالى و نیروى انسانى خود واقف سازند. همچنین تاثیر پیروزى مسلمانان در جنگ را در سرنوشت مظلومان جهان به مردم معرفى نمایند.

ح -تلاش براى نابودى اعتیاد:

.اعتیاد بلاى خانمان سوزى است كه در شرایط كنونى شكل سیاسى به خود گرفته و نیروى جوان جامعه را به بى تفاوتى و زبونى مى كشاند.اگر حركت اساسى براى كنترل و از بین بردن آن نشود, بیم آن مى رود كه جامعه از نیروى كار آمد و پر توان جوانان تهى گردد.

از این رو, باید تلاشى گسترده براى نابودى این درد اجتماعى نمود. دراین راستا, آموزه هاى مذهبى كارآترین وسیله براى زدودن انحرافات اجتماعى است . بر روحانیون لازم است كه در ایام تبلیغى , با پرورش حس مذهبى مردم را به مبارزه بااعتیاد فراخوانند, و شگردهاى سیاسى قدرتهاى استعمارى را دراین مواردافشا كنند.

اینها و دهها موضوع دیگر,از مسائلى است كه باید درایام تبلیغى بدان پرداخت .امااز آنجائى كه تاثیر تبلیغات , وابستگى زیادى با رفتار و شیوه برخورد مبلغان دارد, در پایان به بیان پاره اى از رفتارهاى لازم و پسندیده مى پردازیم , تا راهگشائى براى تبلیغ درست و كارآ باشد.

1- پربار ساختن جلسات :

سخنرانیها و منابر با تاثیراز شرایط انقلابى سالهاى 56 - 57 با سرعت به سوى شعارى بودن كشانده شده اند. و در موقعیت كنونى این موضوع جنبه وازدگى مجالس را گسترش داده است .این امر ویژگى آموزشى و تربیتى منابر را در معرض تهدید قرار داده و به كار آمدترین وسیله تبلیغى و آموزشى اسلام ضربه وارد كرده است .

بنابراین لازم است برادران مبلغ به سخنرانیها, منابر و كلاسها, عمق بایسته اى بدهند و در چهارچوب توان خویش , سخنان خود را مستند سازند, واز پرداختن به موضوعاتى كه در حوزه تخصص و آگاهى آنان نیست , به شدت بپرهیزند.

2- تقویت وحدت جامعه :

طرح مسائل اختلاف انگیز, ثمره اى جز ضربه زدن به وحدت جامعه و درگیر كردن مردم به مسائل فرعى ندارد.

ازاینرو, بایداز طرح آن پرهیز كرد و در جریانات سیاسى مناطق وارد نشد و سخنرانیها و منابر را از اینگونه مسائل دور ساخت و دور عمل مانع از گسترش آن شد و در عوض جامعه را به وحدت كلمه دعوت نمود. در این مورد باید از روش امام خمینى درس گرفت و هماره تاكیدات و پافشاریهاى ایشان را در حفظ وحدت كلمه در نظر داشت .

سخنرانیها و منابر با تاثیراز شرایط انقلابى سالهاى 56 - 57 با سرعت به سوى شعارى بودن كشانده شده اند. و در موقعیت كنونى این موضوع جنبه وازدگى مجالس را گسترش داده است .این امر ویژگى آموزشى و تربیتى منابر را در معرض تهدید قرار داده و به كار آمدترین وسیله تبلیغى و آموزشى اسلام ضربه وارد كرده است .

3- رعایت مسائل اخلاقى :

سزاواراست برادران با رعایت مسائل اخلاقى , در عمل به آموزش و تربیت مردم بپردازند. و به مواردى كه در ذیل آورده مى شود توجه كافى مبذول دارند:

مراعات حال مردم و پرهیز از بكار بردن نادرست و نامشروع و وسائل صوتى و بلندگوها, تا موجب رنجش مردم نشوند.

حفظ احترام روحانیون و ائمه جمعه و جماعات محل و برخورد برادرانه داشتن با مبلغان دیگرى كه براى تبلیغ به آنجا آمده اند تا در عمل جامعه به وحدت كلمه فرا خوانده شود.

پرهیز از مصاحبت با افراد مورد اتهام , بدسابقه و فرصت طلب و معاشرت با طبقات خوش نام و مستضعف جامعه .

حفظ عزت نفس و بلند نظرى و فراراز طرح مسائل مادى و توكل كامل داشتن بر خداوند.

وارد نشدن دراختلافات منطقه اى و محلى و داشتن برخورد پدرانه و اصلاح گرایى دراین موارد.

دورى گزیدن از رفتار واعمال خلاف شان روحانیت و منافى با مروت .

منبع:

فصلنامه حوزه، شماره 6

________________________________________

پاورقی ها:

1. قال رسول الله[ ص] :ان لقتل الحسین فى قلوب المومنین حراره لا تبردابدا.

براى قتل حسین در دل مومنین سوزى است كه هرگز آرام نمى گیرد.

3. رجوع شود به : قیام حسین[ ع] ,از شهیدى , سخنان حسین بن على از مدینه تا شهادت ,از تجمى , زندگانى حضرت زینب ,از بنت الشاطى , عنصر امر بمعروف و نهى از منكر,از مطهرى ,ادبیات انقلاب در شیعه ,از آدینه وند, مقتل الحسین ,از مقرم , تاریخ بررسى عاشورا,از آیتى , ثوره الحسین از محمد مهدى شمس الدین جلداول و درم .

- 2.از قصیده سید جعفر حلى , بنقل از[ مقتل الحسین] , عبدالرزاق موسوى مقرم .90.

4. رجوع شود به : بلغه الفقیه ,از نراقى , ولایت فقیه ,ازامام خمینى , حاكمیت دراسلام از موسوى خلخالى , معالم الحكومه الاسلامیه از سبحانى ولایت فقیه از دانشجویان دانشگاه مشهد, مقاله لزوم حكومت اسلامى در همین شماره .

5. مراجعه شود به : حیاة الامامام الحسین از باقر شریف قرشى , مقتل الحسین[ ع] ,از مقرم , بررسى تاریخ عاشورا,از آیتى ,المجالس السنیه , از سید محسن امین , كشته شدگان از فرزندان ابوطالب (ترجمعه مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانى ) و...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.